Såhär fungerar sökmotoroptimering (SEO)
Många betraktar Google som ett digitalt bibliotek som är öppet 24 timmar om dygnet och alltid gratis. Men är det verkligen så? Visst stämmer det att du som går in på Google för att genomföra en sökning inte behöver betala något för att söka, men att plattformen är gratis är inte hela sanningen.
Tusentals företag konkurrerar dagligen om att få din uppmärksamhet när du är ute på Google och söker, och för att lyckas med detta så finns bland annat verktyget ”Google Ads” där företag helt enkelt betalar annonser för att synas så högt upp som möjligt.
Kort och gott så vill Google helt enkelt tjäna pengar, och företag är allt annat än opartisk. Det är en kombination av den som betalar bäst och som har bäst strategi, som också får synas högst upp i sökfältet.
I kombination med detta så tjänar Google också rollen som informatör och vill att varje användare som genomför en sökning via deras plattform skall bli så glad och nöjd som möjligt. Detta innebär i sin tur att din webbplats, genom ett strategiskt och väl genomfört arbete med SEO – sökmotoroptimering, kan lyckas riktigt väl med att håva in flera sökträffar enbart genom en organisk spridning. Men du behöver såklart jobba för det!
I den här artikeln går vi igenom några basic steg som hjälper dig att lättare greppa hur sökmotoroptimering är uppbyggt och fungerar.
Såhär bestäms ordningen i träfflistorna
Ordningen bestäms genom en avancerad urvalsprocess som består av en mängd uppsättning av olika algoritmer. En algoritm är en instruktion eller regel för hur något ska göras och Google använder sig av tusentals olika algoritmer som konstant sorterar och analyserar allt innehåll som finns på webben.
Exakt hur dessa algoritmer är uppbyggda och fungerar utgör en stor företagshemlighet för Google. Men för att webbutvecklare ska veta hur de på bästa sätt ska bygga en webbplats för att ranka så högt som möjligt erbjuder Google vissa riktlinjer som tillsammans utgör en bra grund och förutsättning för att ranka så högt som möjligt i sökmotorn.
Dessa riktlinjer kan innehålla allt från att skriva en ren och snygg kod, till att ladda upp rätt filstorlekar och använda rätt rubriksättning, H1, H2, H3 osv. Oroa dig inte, vi kommer gå igenom allt detta.
Såhär fungerar algoritmen i stora drag
Förenklat kan man dela in Googles avancerade algoritmer i tre olika kategorier.
1. Tekniska riktlinjer
Dessa riktlinjer fokuserar på om webbplatsen uppfyller alla de tekniska riktlinjer som ges av Google. Bland annat att webbplatsen behöver vara byggd på rätt sätt så att Google förstår rubriker, bilder och länkar. Koden måste vara ren och inte så tung. Den behöver vara mobilanpassad och även vara en säker webbplats med SSL-kryptering och ett SSL-certifikat.
2. Bra och relevant innehåll
Innehållet är en av de viktigaste parametrarna. Uttrycket ”content is king” har nog aldrig tidigare varit så sant som när det kommer till att skapa SEO-anpassat innehåll för webbplatser. Dessa riktlinjer fokuserar helt och hållet på om innehållet på webbplatsen är relevant och specifikt. Det är trots allt innehållet på webbplatsen som utgör sökresultatet som en besökare möts av.
3. Andras rekommendationer (inkommande länkar)
Denna kategori omfattar helt enkelt hur webbplatsen uppfattas av resten av webben. Man skulle kunna säga att det fungerar som i verkliga livet. Om jag tycker att en film är superbra så kommer jag att rekommendera den till andra. En rekommendation på webben sker i form av en läkning. Så när många länkar till din webbplats så är det samma sak som att många rekommenderar den.
En djupdykning, så fångar du algoritmens intresse
Det är nu det blir riktigt intressant. I resten av den här artikeln kommer vi att gå igenom hur man uppfyller kraven och följer riktlinjerna i ovanstående kategorier. För det är den som kan leverera bäst på samtliga kategorier som till slut kommer vinna dragkampen och knipa de bästa placeringarna. Låt oss ta tjuren vid hornen och gå igenom dem en och en.
Den tekniska delen av SEO
Hur säkerställer man att webbplatsen uppfyller de tekniska riktlinjer som krävs? Till att börja med finns det några enkla saker som du snabbt kan utgå ifrån för att få en bra överblick gällande hemsidans tekniska kvalité.
Du bör se till att webbplatsen har en så kallad SSL-kryptering och ett SSL-certifikat. SSL är en förkortning av Secure Socket Layer och är en teknik som används för att kryptera trafiken mellan en hemsida på en webbserver och en besökare från en webbläsare. Om hemsidan innehåller ett SSL-certfikat kan du enkelt se genom att kolla i adressfältet där webbplatsens webbadress syns, om det där dyker upp ett hänglås så innebär det att hemsidan är krypterad och säkrad.
Andra faktorer är exempelvis ren och snygg kod samt laddningstid. Webbplatser laddas in helt och hållet över internet och denna inladdning behöver gå fort. Till skillnad från program och appar som installeras på datorn eller telefonen så kan en webbplats inte vara större än några megabyte. Google, Bing och andra sökmotorer använder sedan länge webbplatsens laddningstid, och den upplevda kvickheten mellan klicken, som en av markörerna för att bedöma vilken placering den får i träfflistorna.
För att få en indikation på statusen för din webbplats kan du använda dig av verktyget GTmetrix eller Googles eget verktyg PageSpeed Insight. Dessa verktyg genomför tester på din webbplats och dessa tester mäter hur välbyggd och snabb en hemsida är.
Om du är intresserad av att lära dig mer om ren kod och hur du kan undvika att din webbplats fylls med onödig kod så har vi skrivit en artikel om Varför vi slutade använda sidbyggare som Elementor, Divi och Beaver Builder. Där förklarar vi den stora skillnaden mellan koden från sidbyggare jämfört med kod som skrivs direkt av en webbutvecklare samt hur detta i sin tur påverkar SEO och rankingen för din webbplats.
Skapa relevant innehållet
Hur besökaren beter sig på din webbplats är en avgörande faktor för hur din webbplats rankas. En algoritm som fått stor betydelse för att mäta detta är ”avvisningsfrekvens”, det vill säga hur snabbt som besökarna väljer att lämna webbplatsen istället för att stanna kvar en längre stund och surfa runt på sidan innan de, eventuellt, återgår till sökmotorn igen.
Avvisningsfrekvensen blir för Google en indikator för om innehållet på din webbplats är relevant för det som besökaren sökt. Google kommer att ge din webbplats ”en chans” at bevisa vad du går för. Om för många personer klickar på din webbplats från Google och sedan hoppar tillbaka så kommer din webbplats sakta att börja tappa placeringar. Om det motsatta sker, dvs att besökaren stannar länge på din webbplats så kommer den istället att börjar klättra i ranking.
Fokusera därför på att skapa innehåll som riktiga människor faktiskt vill läsa och får nytta av. Om man inte gör det så spelar inget av det andra någon roll.
Var specifik, ett sökord eller sökfras per sida
Google bedömer egentligen inte din webbplats i sin helhet och de gör en enskild bedömning för varje sida på webbplatsen. För att övertyga Google om att en av dina sidor är relevant för en sökning som någon gjort så behöver temat som du behandlar på sidan ha ett laserfokus.
Låt säga att någon söker efter ”tomater” på Google. Din konkurrent har en hel sida som endast avhandlar allt som har med tomater att göra, medan du har en sida som pratar om grönsaker i största allmänhet där tomater bara nämnas på förbifarten. Din konkurrent kommer i ett sådant läge att fånga Googles uppmärksamhet då dennes sida uppfattas som mer relevant.
För att skapa bra innehåll som optimeras utifrån Googles riktlinjer behöver du därför först och främst bestämma dig för vad din sida ska handla om.
Därefter kan du med fördel välj ut ett, max två, sökord eller en sökfras per sida. Försök att vara så specifik som möjligt. Istället för att skriva allmänt om ”Digital marknadsföring” kan du med fördel specificera vilken typ av tjänst du erbjuder: är det ”Google Ads”, ”Annonser i Sociala medier” eller” SEO”? Desto mer specifik din text är desto mer specifik information ger du till Google vilket ökar dina chanser för högre ranking.
Var noga med att se till att ditt eller dina sökord också matchas in i rubriker, brödtext och titlar på sidan samt inkludera metabeskrivning och alt-text till alla dina bilder. Även här ska sökordet eller sökorden inkluderas. När du gjort allt detta har du kommit en bra bit på vägen till att börja optimera din webbplats.
För att ge en djupare förståelse för hur man på bästa sätt använder sökord för att optimera sitt innehåll och skapar SEO-anpassat innehåll för webben har vi satt samman en Guide för sökordsoptimering som driver trafik.
Skaffa inlänkar till webbplatsen
Låt säga att vi har två webbplatser som båda uppfyller alla tekniska riktlinjer och även har bra och relevant innehåll, vilken webbplats får då komma högst upp i träfflistorna?
I det verkliga livet så spelar ju andras uppfattning och rekommendationer av dig och ditt företag stor roll. På webben fungerar det förvånansvärt på samma sätt. I verkliga livet sker detta vanligtvis muntligt, s.k. ”word of mouth”, och på webben sker detta i form av länkar till din webbplats, en så kallad ”inlänk”.
Förenklat kan man säga att varje inlänk ger en poäng, och den webbplats som får flest inlänkar, har alltså flest poäng och därmed högst ranking. Det är dock lite mer komplicerat än så. Google bedömer nämligen även kvalitén på inlänken genom att väga in hur stor auktoritet den som länkar till dig har inom ämnet. Om en webbplats som redan har hög ranking inom ett specifikt ämne länkar till dig så betyder det otroligt mycket mer än en länk från t ex Eniro eller Hitta.se.
Det finns olika tillvägagångssätt när det gäller att skaffa inlänkar, vissa bra och andra mindre bra. Här kommer några bra tips på hur du kan skaffa fler inlänkar.
- Gästartiklar: En av de äldsta taktikerna för att attrahera länkar, är att skriva gästartiklar på webbplatser som är relevanta till ditt område. Nyckeln ligger i att identifiera bra publikationer som är relaterade till din bransch och som dina potentiella kunder läser. Dels för att det är lättare att få möjlighet att skriva någonting, men också för att det är bättre att få länkar från sajter inom samma eller närbesläktade branscher.
- Panelsamtal, podcasts osv: Beroende på vilken bransch du befinner dig inom så kan det i vissa fall vara lättare, och mer relevant, att fokusera på att delta i podcasts eller expertpaneler istället för att skriva långa artiklar. Ett sådant deltagande resulterar många gånger även i en länk till din webbplats.
Kom igång – 3 basics för en lyckad sökmotoroptimering
Det finns mängder av saker att utforska och ta i beräkning för att skapa en riktigt bra och väloljad strategi för sökmotoroptimering. Här är tre basic steg att börja med:
- Säkerställ de tekniska förutsättningarna. Börja med att, först och främst, se till så att webbplatsen är hyfsat tekniskt korrekt byggd.
- On-site optimering: Skapa bra innehåll och låt varje sökord eller sökfras ha en egen sida. Överväg att starta en blogg, en nyhetssida eller en wiki.
- Skaffa inlänkar: Be andra att länka till din webbplats. Detta gör du med fördel genom att också skapa innehåll som gör att dina besökare får en anledning att stanna kvar en stund på din webbplats.
Sist men inte minst…
Vad som är viktigt att ha i åtanke kring allt detta är att dessa avgörande algoritmer ständigt förändras och finjusteras. Några av världens smartaste hjärnor jobbar på Google med att dagligen utveckla och förbättra sökmotorn. Att jobba med sökmotoroptimering, och strategier för sökmotoroptimering, är alltså ingen statisk insats utan kräver snarare ett gediget och dynamiskt arbete, som hela tiden utvärderas och förbättras allt eftersom webben utvecklas.
Lycka till med din närvaro på webben!
/ Sahra Hurtig, Digital Marknadsföring