fbpx
Kundcase

Har du några frågor?

Vi diskuterar gärna ditt nästa projekt. Fyll i dina uppgifter så hör vi av oss.

Contact Form Popup (#4) SV
Vassare copywriter

Hur copywriters förvandlar tråkiga texter till säljande copy

Har du någongång reflekterat över vad det är som får dig att vilja dröja kvar vid en artikel, sida eller ett inlägg och läsa några extra rader? Vad är det som gör att en viss text sticker ut mer än en annan? Allt detta och lite till är det som utgör hemligheterna bakom en riktigt bra copy.

Copywriters har lagt ner mängder av tid och engagemang för att lista ut hur de ska fånga läsarens uppmärksamhet och samtidigt engagera dem till att agera på det som står. Copywrite handlar, kort och gott, om att skriva texter som engagerar och fångar läsarens intresse, oavsett story.

I den här artikeln pratar vi om copy och ger konkreta tips för hur du kan lyckas med din text och bli en vassare copywriter.

Vad gör en copywriter?

Först och främst så är det viktigt att särskilja på orden copywriter och copywrite. Copywriter är själva namnet, eller snarare titeln, på personen som producerar texterna medan copywrite är ordet som beskriver själva processen av att skapa texter för att marknadsföra produkter eller tjänster.

En exceptionell copy är det som definierar marknadsföringskampanjer, förändrar varumärken och människors sätt att tänka. Att skapa en vanlig text är enkelt, men att skriva ner idéer och skapa en säljande och utmanande copy är något helt annat.

För att skriva texter som säljer måste copywriters se till att de säger rätt saker till rätt personer. De måste kunna skriva om komplicerade saker på ett enkelt och begripligt sätt, skapa intresse där det annars inte finns något intresse och skriva på ett sätt som får folk att känna något när de läser texten, och i vissa fall kanske till och med skratta eller gråta, om det är önskvärt.

Att konkretisera budskap och engagera läsare är alltså, i korta drag, vad en copywriters jobb handlar om.

Vad är copy för något?

Copy är en text som används för att marknadsföra produkter eller tjänster, exemplevis på landningssidor, i Facebook-annonser, i e-post, på reklamskyltar och i försäljningsmanus. Huvudsyftet med texten är att övertyga människor att vidta åtgärder, alltså att göra en så kallad ”call to action”; anmäla sig till ett nyhetsbrev, boka ett möte, ta kontakt, göra ett köp, registrera sig för ett webbseminarium etc.

Copyn behöver framkalla en tillräckligt stark känsla kring ditt varumärke för att målgruppen ska vilja agera och utföra den handling som du önskar av dom. En bra copy är rak på sak, har tydliga rubriker som är anpassade till målgrupp och forum, ger en tydlig uppmaning till en call to action, skapar ett intresse och säljer in ditt varumärke till max.

Är det skillnad på copy och content?

Många copywriters kan skapa både content och skriva copy och anlitas för att producera alla typer av innehåll: texter för hemsidor, bloggar, e-posttexter, flyers, kampanjer, olika typer av tryckt material etc. Till skillnad från copy, som består av text med olika budskap, så är content snarare ett samlingsnamn som omfattar allt ifrån text och bild till video och animationer.

För exempelvis ett inlägg på Instagram behöver du content; en bild eller en video samt en text. Content har oftast som syfte att underhålla, utbilda eller dela värdefull information till potentiella kunder, eller redan existerande, så att dessa känner ett värde av att ha en relation till ditt varumärke eller till att vilja köpa just dina produkter eller tjänster.

Content är perfekt för att få potentiella och existerande kunder att stanna längre på din webbplats, exempelvis genom att engagera läsaren i blogginlägg eller artiklar. Även nyhetsbrev är uppbyggda av content eftersom dessa har som syfte att bygga varumärke och generera ett mervärde.

Visst skulle det ta emot lite extra att dricka Coca Cola ur en plastmugg efter att ha läst på skylten till höger? Detta är ett exempel på hur en bra copy, i sig självt, kan engagera läsaren genom ett koncist budskap som innehåller en tydlig ”call to action” – att sluta använda plast.

4 enkla tips för att lyckas med din text

  • Gör research angående din produkt, ditt ämne eller den tjänst som du ska skriva om. Att vara kunnig och påläst hjälper dig att snabbt kunna avgöra vad som är viktigt och relevant att lyfta fram till läsaren.
  • Träna på att skriva mycket information med få tecken. Du vill fånga läsarens intresse och göra det intressant samtidigt som du har begränsat med utrymme och behöver ge så mycket användbar information som möjligt. Men, det finns undantag (dessa tas upp lite längre ner här i artikeln).
  • Analysera texter som du själv fångas av och försök plocka fram vad som gör att just den texten attraherar dig. Vi alla vet att det är skillnad på text och text men ibland kan det vara svårt att avgöra exakt vad som särskiljer. Genom att analysera olika texter bygger du upp ditt egna ordförråd och skapar bättre förutsättningar för din egen copy att slå igenom.
  • Know your audience – att veta din målgrupp är avgörande för att kunna skriva en anpassad text. Ta reda på hur din målgrupp beter sig och vilket språk som passar för att attrahera och fånga läsarens intresse.

Hur mycket text ska man skriva?

Förr i tiden var svaret på den här frågan enkelt; Använd så få ord som möjligt för att få fram ditt budskap. När du skriver texter för att attrahera människor så vill du vara kort och koncis och inte använda för mycket text. Långa textstycken upplevs tunga och hoppas gärna över.

När du däremot skriver en sökmotoranpassad text så skriver du inte längre enbart till en målgrupp med ’”vanliga människor”, du skriver också till Googles algoritmer. Därav gäller det också helt andra regler för vad som är en bra och lagom lång text.

Google läser av innehåll på nätet med hjälp av en crawler, en dator som söker igenom internet efter innehåll. När crawlern hittar innehållet så analyseras det och sorteras av Google algoritmen. En snygg och modern hemsida består till största del av bilder, videos eller animationer. Men, för att Google snabbt ska kunna söka igenom och förstå innehållet på din hemsida så krävs det att sidan också innehåller text, mycket text.

Det är svårt att göra exakta mätningar på hur mycket text som krävs för att Google ska nappa. En av anledningarna till detta är att mängden text bara är en av faktorerna. Kvalitén på texten är minst lika viktigt, likaså att texten fokuserar på en, eller ett par, specifika söktermer. Den samlade erfarenheten visar att artiklar med över 1000 ord rankar bättre än andra. Och vad gäller exempelvis en produktsida så behöver denna innehålla minst 300 ord, och gärna mer, för att ens ha en chans att ranka.

Sammanfattningsvis så behöver du, innan du börjar skriva, fundera ut vem det är du skriver till och vad syftet med din text är, det i sin tur bestämmer hur lång din text behöver vara.

I en kommande artikel fokuserar vi specifikt på sökmotoroptimering och hur du skapar texter som fångar Googles intresse.

Vad som är mycket eller lite text beror helt enkelt på syftet med texten. Ställ dig alltid frågan; Vem skriver jag till?

Att skapa kreativ copy

För att knyta an med några konkreta exempel till ”4 enkla tips för att lyckas med din text”, samt för att återkoppla till de inledande frågorna; vad är det som gör att vi stannar upp och reflekterar extra över vissa texter? Så kommer här avslutningsvis två olika exempel för att lyfta fram ett kreativt sätt att tänka kring din copy.

Slagkraftiga rubriker

Låt säga att Webbson har en nyöppning av sina nyrenoverade lokaler och vill skicka ut ett nyhetsbrev för att bjuda in till det kommande eventet – ”Välkommen till nyöppning av Webbson” känns som en passande och helt vanlig rubrik som förklarar och beskriver vad du kan förvänta dig av texten. Men, finns det några andra sätt att kommunicera samma budskap? Går det att använda färre ord?

För att återkoppla till ”4 enkla tips för att lyckas med din text” så finns det en styrka i att träna på att skriva mycket information med få tecken. Du vill fånga läsarens intresse och samtidigt som du har begränsat med utrymme och behöver ge så mycket användbar information som möjligt.

Ett roligare sätt att skriva detta kan istället vara att skriva ”It’s Showtime!” och sedan komplettera med en mindre rubrik ”välkommen till nyöppning”.

Varför är det en bättre rubrik? Delvis för att ordet ”showtime” i sig är betingat med en positiv upplevelse av att något är på gång och att något ska hända, det skapar en positiv förväntan hos läsaren – ”vad är det som ska hända egentligen?”. Men, framförallt så är det en rubrik som sticker ut, är mer intressant och innehåller färre ord.

Följande är alltså ett exempel på en mer kreativ copy:

Visst blir du taggad?

Uppmuntra till ”call to action”

Föreställ dig att du skriver copy till en hemsida för ett företag som erbjuder vård och omsorg för cancersjuka patienter. Känslan du är ute efter på hemsidan bör vara något i stil med; trygghet, stabilitet och värme. Målet är att besökaren ska genomföra en ”call to action” efter att den scrollat sig igenom sidan och läst om verksamheten.

”Call to action” betyder helt enkelt att uppmuntra besökaren att utföra en handlig. På en e-handel skulle det kunna vara att köpa en produkt, en massös vill kanske att man bokar en tid och hos en bilhandlare ska man kunna boka provkörning.

”Kontakta oss om du är intresserad av våra tjänster ”eller ”hör av dig så berättar vi mer” är klassiska exempel på en uppmuntran till CTA. Men, för att veta vilken copy som är mest tilltalande för just den här målgruppen behöver du, precis som nämnts i de fyra tipsen ovan, göra research angående den tjänst som du ska skriva om.

Att vara kunnig och påläst hjälper dig att snabbt kunna avgöra vad som krävs för att göra texten relevant, och i detta fall, vad som krävs för att förmedla den rätta känslan som du är ute efter. Detta återkopplas även till vikten av att veta din målgrupp, ”know your audience”, för att kunna skriva en anpassad text med rätt språk som attraherar den specifika målgruppen.

Innan du formulerar din copy bör du alltså ställa dig själv följande frågan: ”Vilken typ av text lämpar sig bäst för att frambringa en ”call to action” hos en person som letar efter vård och omsorg i en svår tid i livet?”

Kanske är det helt enkelt ett kort och koncist ”Vi finns här för dig”som är det perfekta budskapet att kommunicera bredvid knappen för ”kontakta oss”. Eller varför inte ”Vi tar hand om dig?”

En varm inbjudan, för den som söker vård och omsorg.

Och så vidare…

Den här artikeln ger en övergripande förståelse för skillnaderna på content och copy, hur SEO-anpassade texter byggs upp och hur viktigt det är att lägga tid och energi på att skapa bra text och innehåll, oavsett plattform.

Med det sagt, har vi knappt skrapat på ytan av det enorma ämne som copywrite omfattar och det finns ständigt nya saker att lära sig och fördjupa sig inom. Men, förhoppningsvis är dessa konkreta tips något som kan bidra till att du kan komma igång, komma vidare, och blir en vassare copywriter.

/ Sahra Hurtig, Digital marknadsföring och Content management

Ta första steget och låt oss kontakta dig

Vi diskuterar gärna ditt nästa projekt förutsättningslöst. Fyll i dina uppgifter så hör vi av oss.

Contact Form Inline (#3)