fbpx
Kundcase

Har du några frågor?

Vi diskuterar gärna ditt nästa projekt. Fyll i dina uppgifter så hör vi av oss.

Contact Form Popup (#4) SV

Guide: Sökordsoptimering som driver trafik

Begreppet SEO är en förkortning för Search Engine Optimization vilket omfattar flera olika grenar för optimering av din webbplats. Till att börja med finns det både on-site och off-site optimering, där on-site står för allt det som sker direkt på webbplatsen, medan off-site innefattar de yttre signalerna utanför webbplatsen som påverkar din synlighet på sökmotorer (exempelvis genom att andra länkar till din sida).

On-site-optimering innebär både en optimering av själva innehållet, men också att se till så att webbplatsen rent tekniskt är byggd enligt den rådande SEO-standard som finns för att göra det lättare för Googles algoritmer att hitta och förstå innehållet.

Det är när det gäller optimeringen av innehållet som sökorden kommer in i bilden, den så kallade sökordsoptimeringen, och det är detta som den här artikeln kommer att handla om. Du kommer få förståelse för hur en sökordsstrategi kan öka den organiska spridningen av din hemsidan.

Sökmotoroptimering är ett omfattande begrepp som syftar till allt arbete som sker både on-site och off-site för att påverka din synlighet på sökmotorer.

Att skriva SEO-anpassade texter

När man surfar runt på en hemsida eller bara allmänt på internet så vill man, snabbt och enkelt, hitta det man söker efter. Gärna sammanfattat på ett kort och snyggt sätt. Vanligtvis anses långa textstycken vara alldeles för tunga och jobbiga att läsa.

Skillnaden när du skriver en sökmotoranpassad text är att du inte längre riktar dig enbart till en målgrupp med ”vanliga människor”, du skriver också till Googles algoritmer, som i sin tur vill ha mycket text.

Google är egentligen inget annat än en väldigt smart dator, en så kallad crawler, som dammsuger nätet på material som de sedan kan presentera när någon söker efter det. När crawlern hittar innehållet så analyseras det och sorteras av Googles algoritm. En snygg och modern hemsida består till största del av bilder, videos eller animationer. Men, för att Google snabbt ska kunna söka igenom och förstå innehållet på din hemsida så krävs det att sidan också innehåller text, mycket text.

Hur mycket text behövs?

Det är svårt att göra exakta mätningar på hur mycket text som krävs för att Google ska nappa. En av anledningarna till detta är att mängden text bara är en av faktorerna. Kvalitén på texten är minst lika viktigt, likaså att texten fokuserar på en, eller ett par, specifika söktermer. Den samlade erfarenheten visar att artiklar med över 1000 ord rankar bättre än andra. Och vad gäller exempelvis en produktsida så behöver denna innehålla minst 300 ord, och gärna mer, för att ens ha en chans att ranka. Så för att få ett önskat resultat, där texten leder till ökad organisk trafik, behöver man alltså jobba med sökordsoptimering.

Ta god tid på dig att tänka igenom hur du vill strukturera ditt innehåll utefter det som du önskar att optimera din sida för.

Hur fungerar sökordsoptimering?

För att Google ska finna din sida relevant för att hänvisa användare till så behöver den ha ett innehåll som matchar användarens sökning. Exempelvis: Anna går in på Google och söker efter ”mjuka tofflor”. Om du erbjuder just mjuka tofflor och har valt detta som ett av dina sökord på en av dina sidor så kommer Google välja att presentera din sida som en sökträff för Anna.

För att detta ska ske måste ordet ”mjuka tofflor” upprepas ett flertalet gånger på din sida, både i sidtiteln (den del som syns i fliken i webbläsaren), i huvudrubriker främst, men även i underrubriker och inte minst i den löpande texten.

Om Google finner att ordet upprepas tillräckligt många gånger på din sida så bedöms sidan som relevant för Annas sökning vilket gör att Google kommer visa din sida högre upp i träfflistan. Anna hittade det hon sökte efter, hon känner sig nöjd och kommer återvända till Google nästa gång hon söker efter något annat.

Kan man lura Google genom att upprepa ett sökord många gånger?

Om det här stämmer måste det innebära att jag bör upprepa ordet så många gånger jag bara kan? Inte riktigt. Google är faktiskt smartare än så och om Google upptäcker att ordet nämns allt för mycket på sidan i en kontext som inte är relevant så kommer Google att betrakta det som spam och välja att inte prioritera din sida. Du får då alltså motsatt effekt. Därför är det viktigt att se upp med hur du skriver dina texter och vara noga med att placera ut dina sökord på ett naturligt sätt.

Just det perspektivet är superviktigt. Du skriver förvisso för att Google ska bli nöjd, men det är i slutändan vanliga människor som du skriver till och som kommer var de som köper dina produkter och tjänster. Att sökordet upprepas på ett onaturligt och krystat sätt så tappar du inte bara Google utan även den potentiella kunden.

Om du jobbar med bildtexter på din sida så är ett bra tips att använd dessa för att få en extra exponering av dina sökord, exempelvis ”en golden retriever lutar sig mot ett par mjuka tofflor och blir kliad bakom örat” Lägg märke till sökorden ”mjuka tofflor” i den meningen.

Integrering av sökord

För att göra en bra SEO-copy behöver man först genomföra en undersökning av sökord för att ta reda på vad potentiella kunder och besökare söker på för att hitta det som just du erbjuder. När sökordsunderlaget har samlats in så väljs ett fåtal ord ut. Allra bäst är om du lyckas fokusera den aktuellt sidan till enbart ett sökord. Om inte det går så satsa på max 3 sökord, för ju mer specifik och koncentrerad din text är desto enklare blir det för Google att förstå vad sidan handlar om.

Dessa ord är sedan nyckeln för din sökordsoptimering och, genom ett kreativt och systematiskt arbete, integreras sedan dessa ord i titel, rubriker och text som finns på din sidan.

Permalänkar = domän + slugg

Som människor tänker vi att en hemsidan fungerar som en och samma sida, och att undersidorna är likt olika sidor i en och samma bok. För Google så fungerar det dock lite annorlunda. Här läses varje enskild undersidan av som en egen bok med en egen titel, nästan helt oberoende av resten av hemsidan. Det är just därför vissa sidor på din hemsida kan ranka bättre än andra.

Den huvudsakliga webbadressen är din domän och varje undersida har en så kallad slugg som läggs till i slutet av domänen. Dessa två tillsammans kallas för Permalänk eller URL. Exempelvis butik.se/mjuka-tofflor, där ”butik.se” utgör domänen och ”mjuka tofflor” utgör sluggen. Det är fördelaktigt att sökordet du valt inkluderas i sluggen.

Notera här alltså att sökordsoptimering görs på en enskild sida på din hemsida, inte på hemsidan som helhet.

Hierarki och rubriker

Rubrikerna på din hemsidan är rangordnade i en hierarkisk ordning från H1-H4 där H1:an kommer högst i rang, det är din huvudrubrik och bestämmer därmed själva innehållet för sidan. För lite kuriosa så står bokstaven ”H” för ”heading”, dvs rubrik.

När du sökordsoptimerar är det viktigt att jobba med att H1:an stämmer överens med det ord som du optimerar sidan för. En huvudrubrik skulle exempelvis kunna se ut såhär: ”Mjuka tofflor som gör vintern trevligare”, eller ”Våra mjuka tofflor är bäst i test”.

Med det sagt, är det alltså viktigt att strategiskt jobba med sökordsoptimering och välja ut varje enskild undersidan till att optimeras för en eller max två specifika saker.

3 punkter som sammanfattar bra sökordsoptimering

  • Sluggen. Eftersom Google läser av varje undersida som en egen titel till en ny bok är det alltså viktigt att jobba med att din slugg stämmer överens med det du vill optimera din sida för.
  • H1-rubriken. H1:an är alltså den huvudrubrik som berättar för Google vad din sidan har för innehåll. När du sökordsoptimering är det viktigt att jobba med att H1:an stämmer överens med det ord som du optimerar sidan för.
  • Rubriker och brödtext. Att integrera dina valda ord i både brödtext och övriga rubriker kanske känns som den lättaste delen i ditt arbete med sökordsoptimering. Något som är viktigt att inte glömma bort är att optimeringen sker för att locka till sig potentiella kunder som i sin tur är levande människor. Lägg därför extra tid på att vara kreativ och jobba med att få in orden på ett snyggt och smidigt sätt på din sida.

Google läser av varje URL som en titel på en ny bok. Kom därför ihåg att matcha även sluggen med de sökord som du önskar att optimera din sida för.

Och så vidare…

Den här artikeln ger endast en övergripande förståelse för grunderna kring hur du använder sökord för att jobba med sökordsoptimering. Vi har knappt skrapat på ytan av det enorma ämne som sökmotoroptimering omfattar och det finns varje dag nya saker att lära sig om ämnet.

Allt detta, och mycket mer, är något som vi gärna vill samtala mer om och hjälpa dig med. Skriv till oss och berätta om dina behov så återkommer vi med hur vi som webbyrå kan hjälpa dig att strategiskt implementera ett optimeringstänk för hela din plattform.

/ Sahra Hurtig, Digital marknadsföring och Content management

info@webbson.se

Ta första steget och låt oss kontakta dig

Vi diskuterar gärna ditt nästa projekt förutsättningslöst. Fyll i dina uppgifter så hör vi av oss.

Contact Form Inline (#3)